Digitální kompetence pro život
Které digitální kompetence potřebujeme k tomu, abychom obstáli v digitálním světě

Nekompromisně se blíží ta doba, kdy ten kdo nebude ovládat digitální technologie, bude postupně ztrácet příležitosti – jak pracovní, tak ve volném čase, tak i v komunikaci s úřady a institucemi... Staré přístupy budou časově náročnější, v řadě případů již nebudou dostupné a budou finančně náročnější. Kvalita života se díky tomu může permanentně snižovat.

Nutným předpokladem pro běžné fungování v digitálním prostředí za pomoci digitálních technologií je být vybaven 21 digitálními kompetencemi, což jsou digitální vědomosti a dovednosti a zkušenosti. Pro opakované zvládání nástrah digitálního prostředí je třeba mít tyto digitální kompetence na potřebné úrovni. Každá digitální kompetence má definovanou minimální kompetenci, která je potřebná k zvládání digitálních technologií. Tomu se říká minimální kompetenční digitální profil.

Minimální kompetenční digitální profil tedy obsahuje definovanou úroveň u každé digitální kompetence, kterou má mít každý občan České republiky, aby si udržel potřebnou kvalitu svého života za pomoci digitálních technologií. K tomu přispívá svým způsobem každá z 21 digitálních kompetencí. 

 

Minimální kompetenční digitální profil

Pro kvalitnější práci s digitálními kompetencemi jsou kompetence rozděleny do čtyř úrovní od:

0  Nulová úroveň - nemá žádné vědomosti ani dovednosti v digitálních technologiích.

1  Základní úroveň - má obecné vědomosti o digitálních technologiích nebo pouze dílčí praktické dovednosti získané praxí.

2 Mírně pokročilá úroveň - postačující k dobré orientaci v digitálním světě, má průměrné teoretické znalosti a digitální dovednosti.

3 Pokročilá úroveň - odpovídá zkušenému jedinci v práci s digitálními technologiemi, má velmi dobré teoretické znalosti a specializované praktické dovednosti.


DIGITÁLNÍ KOMPETENCE

I. Informační a datová gramotnost

Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu   2
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu                                   1
Správa dat, informací a digitálního obsahu                                         1

II. Komunikace a spolupráce

Interakce prostřednictvím digitálních technologií                                2
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií                                   1
Využití digitálních technologií v rámci občanských aktivit                   2
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií                             1
Netiketa                                                                                        1 
Správa digitální identity                                                                   1

III.Tvorba digitálního obsahu

Tvorba digitálního obsahu                                                               1
Integrace a přepracování digitálního obsahu                                     1
Autorská práva a licence                                                               1
Programování a informatické myšlení                                              1

IV. Bezpečnost

Ochrana zařízení                                                                         1
Ochrana osobních dat a soukromí                                                 2
Ochrana zdraví a duševní pohody                                                  2
Ochrana životního prostředí                                                          1

V. Řešení problémů

Řešení technických problémů                                                      1
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií                            1
Kreativní využívání digitálních technologií                                       0
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích                         1

Splňuje-li jedinec minimální požadavky dané tímto profilem je předpoklad, že dokáže opakovaně úspěšně zvládat nejrůznější situace a úkoly v digitálním prostředí. Pokud tyto požadavky nesplňuje, pak minimální kompetenční digitální profil ukazuje, které jeho digitální kompetence mají být dále rozvinuty, aby se dostaly na požadovanou úroveň. Na ty se pak zaměřuje ve svém sebevzdělávání. Měřítkem úspěšnosti je dobré využívání digitálních technologií v kontextu různých životních situací.