SMART - mapa k vašim cílům
Jak využít SMART metodu ke stanovení konkrétních a dosažitelných cílů

V dnešní době, kdy práce z domova se stává stále běžnějším uspořádáním pro mnoho organizací a jejich zaměstnance, je klíčové najít efektivní způsoby, jak zajistit produktivitu a udržet pracovníky na home office zaměřené na dosahování firemních cílů. V tomto kontextu nabízí metodologie SMART osvědčený rámec pro stanovení a dosahování cílů, který může být zvláště užitečný pro lidi pracující z domova.

S         Specifický                        Specific

M        Měřitelný                          Measurable

A         Akceptovaný                   Accepted

R         Realistický                       Realistic

T         Termínovaný                   Time-bound

Účinné využití SMART cílů umožňuje pracovníkům z domova a jejich vedoucím lépe definovat, co se od nich očekává, a jaké kroky je třeba podniknout k dosažení těchto očekávání. Tento přístup nejenže zvyšuje transparentnost a odpovědnost, ale také pomáhá předcházet nedorozuměním a zvyšuje motivaci tím, že poskytuje jasné směřování a měřitelné ukazatele úspěchu. Navíc, když jsou cíle SMART akceptovány a sdíleny mezi všemi členy týmu, podporuje to spolupráci a pocit společného úsilí i v prostředí, kde osobní interakce chybí.


Krok 1 - Specifický

S – je požadavek na co největší konkrétnost. Čeho chci dosáhnout, jak to bude vypadat, až svého cíle dosáhnu.

Specifický (dobře popsaný) cíl je takový, ze kterého je hned jasné, čeho má vlastně být dosaženo. Úkol je specifický tehdy, pokud člověk, který bude úkol vypracovávat, je schopen ho vlastními slovy vysvětlit znovu a správně. Pokud to tak není, je nutné specifikaci zlepšit. Nepoužívat: budu se snažit, rád bych dosáhl, pokusíme se...


Krok 2 – Měřitelný

M – Jak změřím, nakolik jsem svého cíle dosáhl? Co bude kritériem?

Měřitelný cíl je ten, u něhož je zřejmé, zda byl splněn nebo ne; případně nakolik byl splněn. Úkol (a jeho splnění) je měřitelný tehdy, je-li zadané exaktně: „Návštěvnost webové stránky se zvýší o 15 procent“, „Zvýšíme počty obchodních míst na 109“, „Ve výzkumu veřejného mínění dosáhneme názoru veřejnosti, že jsme nejlepší komunitní centrum v Dolní Lhotě“. Pokud zadání namísto toho obsahuje vágní tvrzení typu: „zlepšíme ziskovost“ (bez čísla), „staneme se známějšími“ (bez měřitelného kritéria – tedy např. výzkumu veřejného mínění), pak úkol neprošel a je nutné ho přeformulovat.


Krok 3 – Akceptovaný

A – akceptovaný říká, že cíl musí být akceptovaný odpovědnou osobou. Bez akceptace, přijetí cíle za své, se vždy najde něco „zajímavějšího“ na práci.

Je nutné, aby úkoly byly přiděleny konkrétním lidem v organizaci, kteří s nimi počítají a zařadí je do svého plánu práce. V opačném případě nelze očekávat, že dojde k jejich naplnění.


Krok 4 – Realistický

R – na druhé straně ale musí být možné cíl splnit.

Je vůbec možné úkol splnit?

Stát se největší komunitním centrem zabere 15 a více let. Vytvořit další prodejní místo na Měsíci je v současných podmínkách zcela nemožné (nerealistické).

Dávat si vysoké cíle je potřeba. Být první může být ale jen jeden. Všichni zúčastnění se musí shodnout na tom, že cíl – byť má ambice – je splnitelný.


Krok 5 - Termínovaný

T – tím označujeme ohraničenost cíle v čase. Každý cíl má začátek a konec.

Každý úkol musí mít termín. Např.: „Zvýšíme počty obchodních míst na 109 do 1. července tohoto roku.“ Návštěvnost webové stránky se zvýší o 15 procent do konce prosince tohoto roku.“

Pokud úkol nemá termín, není to úkol, ale jen přání.

Samozřejmě existují způsoby, jak fungovat bez termínů u většiny úkolů; ale to jen tehdy, když velké množství malých (netermínovaných) úkolů směřuje k většímu (termínovanému) cíli. Pokud není jasné, dokdy má být cíl splněn a vyhodnocen jako úspěšný nebo neúspěšný, úkol neprošel.

 

Přizpůsobením SMART cílů pro domácí pracovní prostředí a zaměřením se na firemní cíle můžete zvýšit efektivitu a produktivitu týmů pracujících na dálku, zatímco zůstanete v souladu s celkovou strategií organizace.