Video sehrává v současné době nezastupitelnou roli a také nevídaný rozmach. Ukazuje se, že video je efektivnější komunikační médium než psaný text. Díky přístupnosti technologií pro tvorbu videí, jej může vytvořit téměř každý.
Video je technologie pro zachycování, zaznamenávání, přehrávání, přenos a obnovu pohyblivých obrázků. S pokrokem elektronických technologií dochází k rozšiřování dostupnosti techniky, která se používá pro natáčení videa. Probíhají tak proměny významu, který má video pro vzdělávání jednotlivců. Charakteristická je tato změna v případě You Tube, což je největší server pro sdílení videosouborů. Zde je možné najít videa v různých formách a s různými tématy vzdělávání.
a) Hrané vzdělávací video
Patří mezi vzdělávací prostředky s velkým vzdělávacím efektem. Příběhy týkající se dané problematiky, které jsou podány zpravidla z pohledu nezdarů v probírané tématice.
Video: Plánování a organizace práce
b) Produktové video
Představuje vzdělávací produkt či službu. Především ukazuje vlastnosti produktu či služby, které jej odlišují od konkurence a představují tak přidanou hodnotu.
Sem patří i krátká videa, kde lektoři představují sebe jako lektory a své téma v krátké ukázce.
Video: Time management
c) Videa z konferencí a přednášek
Videozáznamy, kde je prezentována konference jako taková a témata jednotlivých přednášek.
Video: Ken Robinson - Zabíjejí školy kreativitu
d) Videoblog
Videoblog je internetová videoprezentace jednotlivce, který prostřednictvím jednoduchých videí sděluje své myšlenky, názory, dovednosti, projekty... Stejně jako u blogu zde můžeme nalézt řadu zajímavých témat, které nás z pohledu vzdělávání zajímají.
Video: Olga Medlíková
e) Webinář
živá forma online komunikace, která probíhá prostřednictvím Internetu pouze přes webový prohlížeč . Pojem „webinář“ pochází ze spojení slov webový seminář. Webináře jsou synchronní virtuální semináře. Dají se přirovnat k živému přenosu výuky a materiálů. Řada aplikací umožňuje moderovanou diskuzi, jednotliví účastníci se tak mohou po vyzvání aktivně zapojovat do diskuze (pomoci chatu, mikrofonu a kamery). Sdílený obsah může být tvořen živým přenosem výuky (například vystoupení přednášejícího), ale také vybranými prezentacemi a aplikacemi. Video, prezentace a vybrané aplikace mohou po vyzvání sdílet také účastníci.
Odkaz:
O webinářích
Webináře.cz
f) Rozhovor
Jedna z nejjednodušších forem. Může být besedou několika lidí - respondentů, nebo výpovědí jednoho člověka
Video: Kristýna Michnová v HRtv.cz
g) Reportáž
Věcně a výstižně informuje o produktu, službě či události. Obsahuje rozhovory a redakční komentář.
Video: Rubikon NEWS
h) Dokument
Časově rozšířená reportáž (15 - 55 min.), navíc obsahuje názory a postoje tvůrců.
Případová studie - Ukazuje produkty nebo služby na modelovém řešení u předchozích zákazníků.
Video: Hartenberg
ch) Intruktážní video / tutoriál
Slouží jako nástroj technické podpory, může obsahovat nápady, jak efektivně zaškolit zaměstnance.
Video: Ukázky
i) Funny video
Vtipné video, které přímo nebo nepřímo ukazuje produkty a služby. Obsahuje vtipný obsah - přidanou hodnotu, který uživatelé rádi sdílí.
Video: Mentoring
j) Virální video
Jakékoliv video, které uživatelé sdílí skrze sociální sítě.
Video: Ultra best of Video