Karty digitálních kompetencí
Seznam digitálních kompetencí s podrobným popisem

V rámci projektu DigiStrategie 2020 vytvořila expertní pracovní skupina 21 karet digitálních kompetencí. Na každé kartě je srozumitelným způsobem popsána konkrétní digitální kompetence tak, aby ji pochopili všichni, kteří se o toto téma zajímají a chtějí své znalosti a dovednosti rozšířit či zdokonalit. Všechny karty mají podobnou strukturu, takže se v nich každý dobře zorientuje.

Struktura karet kompetencí

Identifikační údaje

V úvodu každé karty najdete identifikační údaje konkrétní digitální kompetence, tj. název oblasti, název kompetence a číslo kompetence. Pod nadpisem karty kompetence je umístěn krátký popisek, který velmi stručně vysvětluje, o čem digitální kompetence je.

Příběh

Následuje příběh, který přitažlivým způsobem vysvětluje podstatu digitální kompetence.  V příběhu vždy vystupuje hlavní postava, která se dostává do nějakých potíží, protože nemá dostatečné digitální vědomosti a dovednosti dané kompetence. Následuje poučení a v řadě případů i šťastný konec.

Popis kompetence

Na příběh navazuje popis kompetence, který srozumitelným způsobem vysvětluje vše důležité ohledně kompetence.

Nejčastější činnosti

Pro lepší pochopení důležitosti kompetence jsou zde vyjmenovány a popsány všechny činnosti, které v rámci kompetence probíhají.

Úroveň digitálních kompetencí

Všechny digitální kompetence mají popsanou základní, mírně pokročilou a pokročilou úroveň. Z popisu je zřejmé, které vědomosti a dovednosti má mít jednotlivec v každé úrovni digitální kompetence. Každá kompetence má doporučenou úroveň od 0 do 3, kterou jedinec potřebuje k bezproblémovému fungování v digitálním prostředí.
Tato doporučená úroveň je v kartě kompetence označena zelenou barvou. Zde dostává čtenář soupis vědomostí a dovedností, které by měl mít, aby dokázal využívat digitální technologie na potřebné úrovni.

Digitální technologie

V další části karty kompetence jsou představeny všechny digitální technologie, které souvisí s danou kompetencí.

Programy a zdroje

Poslední část karty kompetence Programy a zdroje úzce souvisí s tou částí karty, kde jsou popsány nejčastější činnosti. Zde jsou představeny a popsány programy a aplikace a jejich výhody práce s nimi, které čtenářům mohou pomoci v každodenním životě.

 

Katry digitálních kompetencí: ZDE