Výhody a nevýhody práce z domova
Práce z domova neboli home office je flexibilní formou pracovního poměru, kdy zaměstnanec pracuje určitou část pracovní doby mimo sídlo firmy v místě, které si zpravidla sám určí.

Práce z domova označovaná též jako home office patří mezi moderní formy práce, která  je v zákoně upravena v ustanovení § 317 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce. Podle tohoto ustanovení jsou zaměstnanci na home office ti, kteří nepracují na pracovišti zaměstnavatele, ale podle dohodnutých podmínek vykonávají sjednanou práci v pracovní době, kterou si sami rozvrhují.

Zde je třeba říci, že zaměstnanec ze zákona nemá nárok na home office. Stejně tak ho zaměstnavatel nemůže zaměstnanci jednostranně nařídit. Práce z domova není vhodná pro všechny zaměstnance nebo pracovní pozice.

Hlavní výhody a nevýhody práce z domova

Výhody (+)

  • umožňuje lepší sladění pracovního a soukromého života (work-life balance)

  • pracovní doba respektuje individuální biorytmus a další potřeby zaměstnance

  • větší efektivita využití času (odpadají cesty na pracoviště a zpět)

  • úspory nákladů na dopravu (zaměstnanec) a na režii kanceláře (zaměstnavatel)

  • změna prostředí rozbíjí stereotypy

Nevýhody (-)

  • více rušivých prvků ve srovnání s běžnou kanceláří (děti, ruch v domácnosti, volnočasová lákadla)

  • málo osobního kontaktu s kolegy

  • obtížnější motivace k práci (nikdo mi nestojí za zády) i k “sebeúdržbě” (např. nemusím celý den vylézt z pyžama)

  • při špatném sebeřízení obtížné přepínání mezi prací a osobním životem